SMART neboli chytré cíle pro vaše fitness úspěchy

SMART cíle jsou důležité pro vaše fitness úspěchy. Je to způsob, jak využívat svůj čas s rozumem, abyste dosáhli toho, čeho opravdu chcete dosáhnout, ať už se jedná o zlepšení výkonu, zdravotního stavu, snížení váhy či vyrýsování postavy nebo úspěšně zvládnutého maratonu. Nechte se inspirovat našimi tipy.

SMART (Smart, Measurable, Achievable, Relevant, Time Specific) neboli specifické, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené cíle. Je to způsob, jak využívat svůj čas s rozumem, abyste dosáhli toho, čeho chcete dosáhnout, ať už se jedná o zlepšení výkonu, zdravotního stavu, snížení váhy či vyrýsování postavy nebo úspěšně zvládnutého maratonu. Vaše fitness úspěchy budou lépe realizovatelné.

  • S – Smart – specifické, konkrétní cíle – Cíl by měl být jasný, jednoduchý a specifický, což vám umožní soustředit své úsilí jedním konkrétním směrem.
  • M – Measurable – měřitelné cíle – Jakmile budete mít konkrétní cíl, musíte se ujistit, že můžete sledovat průběh vaší práce. Proto si měřte přesné časy, vzdálenosti a další důležité aspekty.
  • A – Achievable/Acceptable – dosažitelné/přijatelné – Je váš cíl realistický, nenastavili jste si laťku příliš vysoko? Pokud se chcete během měsíce zvládnout připravit na maraton, který jste nikdy neběželi, nejedná se o dobrý příklad dosažitelného cíle.
  • R – Realistic/Relevant – realistické/relevantní – Je to cíl důležitý pro vás, nebo vám jeho dosažení uložil někdo jiný?
  • T – Time Specific/Trackable – časově specifické/sledovatelné – Uveďte datum ukončení cíle. Při práci v určitém časovém rámci tak bude pravděpodobnější, že jej dokončíte.

SMART neboli chytré cíle pro vaše fitness úspěchy

Pokud se v současné době snažíte něčeho dosáhnout, ať už se to týká fitness, nebo jakékoli jiné životní oblasti, může se SMART stát skvělým způsobem, jak zaměřit své úsilí konkrétním směrem a dosáhnout tak stanoveného cíle. Podívejme se hlouběji na to, co znamená stanovovat si cíle způsobem SMART.

Specifický

Zmínili jsme, že „konkrétní cíl“ je co nejvíce jasný cíl. Co to přesně znamená? Tak třeba – začínáte chodit do posilovny, protože chcete „být fit“. To je ale poměrně široký záměr. Přejete si raději ztratit tělesný tuk, nebo budovat svaly? „Chci mít zpevněnou postavu, a proto budu jednou týdně cvičit s TRX a jednou týdně se věnovat kardio tréninku. Tak mohou vypadat konkrétní cíle ve vaší fitness oblasti. Čím konkrétnější tyto cíle budou, tím lépe se vám bude dařit je splnit. Pokud by hlavním cílem mělo být zhubnout za rok 20 kg, vyrýsovat si tělo a celkově zdravě žít a kvalitně se stravovat, i potom se zaměřte na jednotlivé konkrétní cíle. Začněte nejprve s těmi jednoduššími a krůček po krůčku, splněný cíl po dalším splněném cíli, se dostaňte tam, kde za daný rok opravdu chcete být.

Měřitelný

Nyní máte svůj konkrétní cíl a můžete se obrátit na to, jak budete měřit vaši práci a určovat, zda jste svého cíle dosáhli. Měřte vše a především přesně a pravidelně. V případě, že se snažíte zhubnout, je to poměrně snadné. Stačí si stoupnout na váhu a zapsat si příslušné číslo. V dnešní době existuje mnoho aplikací, kde si můžete zapisovat každý den co jste dělali, jakému pohybu či tréninku jste se věnovali, a co přesně jste jedli. Tyto průběžné informace vás budou vést a dále motivovat k lepší výsledkům a vytyčenému fitness cíli.

Zapisujte si své fitness aktivity každý den, a mějte přehled, který bude zároveň i motivací.

Dosažitelný

Máte konkrétní cíle a také prostředky k měření vašeho úspěchu. Jsou ale vaše fitness cíle dosažitelné? Velkou chybou při stanovování cílů je nastavit je tak vysoko, že na ně nedosáhnete. Například hubnutí. Je hmotnost, kterou jste si v rámci daného časového limitu určili, splnitelná? Mějte ambiciózní cíle a věřte si. Ale nepřeceňujte se a ujistěte se, že máte vhodné podmínky, abyste mohli splnit to, k čemu jste se zavázali. Někdy je pomalejší, ale zato precizní cesta, tím nejlepším řešením.

Relevantní

Jedná se o změnu, kterou chcete udělat sami, nebo si někdo myslí, že byste ji měli udělat? Jste motivováni vlastní touhou po dosažení daného cíle, nebo vás k tomu někdo nutí a skoro násilně vás tlačí k něčemu, s čím doopravdy nejste ztotožněni? Pokud odpovíte kladně v případě prvním, pak ano, váš cíl je relevantní. Pokud ale odpovíte kladně v možnosti druhé, vězte, že riskujete selhání. Protože něčeho, o čem nejste přesvědčeni, nemůžete dosáhnout tak, jak byste chtěli. V takovém případě se vraťte na začátek a zamyslete se nad tím, co skutečně chcete VY.

Časově ohraničený neboli ukončitelný

Každý z vašich cílů, ať už jsou jakékoliv, musí mít definovaný časový rámec. Například – „Chci trénovat 2x týdně po dobu 5 měsíců, abych byl schopen účastnit se maratonu a skončil do 100. místa.“ Jde o to, že váš cíl by měl být časově limitován. „Chci ztratit 5 kg za 12 týdnů.“ Časově vázané cíle jsou dosažitelné a bezpečné. Pokud si nejste jisti svými silami, výdrží ani postupem, který by byl pro vaše tělo ideální a neohrozil ani vaše zdraví, poraďte se s odborníkem. Naši kvalifikovaní trenéři z 3D FITNESS vám rádi poradí nebo rovnou vytvoří kvalitní fitness plán přímo na míru. Budete tak mít podporu a jistotu, že děláte vše tak, jak nejlíp můžete. Jeli vaším cílem hubnutí, je na místě navštívit také výživového poradce, který vám pomůže s ideálním jídelníčkem.

Chci poradit od 3D FITNESS

Nastavení cíle způsobem SMART není jediným způsobem, jak vytvořit a následně dodržet cíle, ale je to velmi účinný způsob, jak konečného výsledku dosáhnout. Nejdůležitější ale je u něj posléze vydržet. „Přejeme vám mnoho úspěchů a splněných cílů, se kterými se můžete bez ostychu obrátit náš tým 3D FITNESS nebo 3D FITNESS Academy. Rádi vám pomůžeme se samotným cvičebním plánem i se správným tréninkem, který vás k vašemu cíli dovede,“ říká na závěr Miroslav Jirčík, jednatel společnosti 3D FITNESS.

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.