Václav Rázl: Core – Trénink bez hranic. Školení, které změní váš pohled na fitness

Je to skoro jisté. Určitě jste během svého působení ve fitness slyšeli některý z pokynů, které ve skutečnosti nedávají smysl. Nefungují. Jdou proti přírodě a lidské přirozenosti. Master trenér Vašek Rázl ale ve 3DFITNESS Academy vede kurs, který mýty ve fitness boří.

Je to skoro jisté. Určitě jste během svého působení ve fitness slyšeli některý z pokynů, které ve skutečnosti nedávají smysl. Nefungují. Jdou proti přírodě a lidské přirozenosti. Master trenér Vašek Rázl ale ve 3DFITNESS Academy vede kurs, který mýty ve fitness boří.

corePlank 2

Core – Trénink bez hranic proběhne poprvé i na Slovensku. PODROBNOSTI KE ŠKOLENÍ A OBJEDNÁVKY TADY.

„Účel není provokovat,“ tvrdí Jakub Wurzel, jeden ze spoluzakladatelů 3DFITNESS Academy. „Chceme jen ukázat, že to, co se hlásalo celé roky, ve skutečnosti nemusí být tak docela pravda. Vyvolat zdravou diskusi. I když počítáme s tím, že se to každému líbit nebude.“

Václav Rázl se studiem lidského těla a zákonitostí pohybu zabývá několik let. Nemůžeme vám slíbit, že následující řádky jsou ke čtení jednoduché. Ale je v nich spousta užitečných informací pro každého, kdo to s fitness myslí seriózně.

Václav Rázl tvrdí: „Ve světě fitness se používá ohromné množství pokynů, které si dávají za cíl vylepšení prováděného pohybu, ale výsledek bývá v mnoha případech zcela odlišný!
Povely jako: „Podsaďte pánev, vyprste se, zabraďte, tlačte při dřepu do pat, sledujte jedno místo před sebou, tlačte bedra do podložky, vtahujte pupík k páteři.“ A spousta dalších „rad“ nejenže k lepšímu výsledku nevedou, ale ideální přirozenou svalovou souhru naopak s úspěchem blokují!
Člověk je jediným tvorem na planetě, který se pohybuje s napřímeným osovým orgánem a naše cvičení by mělo tento fakt respektovat. S tím souvisí i nastavení klíčových kloubů do zevní rotace, což je další podmínkou napřímení.“

08

Jeden ze špatných příkladů za všechny? Václav Rázl rozebírá pokyn: „Tlačte lopatky dolů.“

„To je velmi zjednodušený pokus o aktivaci dolních fixátorů lopatek a inhibici fixátorů horních. Naše tělo je ale dokonalý a složitý stroj a na takto primitivních základech, „buď nahoru, nebo dolů“ rozhodně nefunguje. Pokud budeme vědomě tlačit lopatky dolů, tedy aktivujeme povrchové zádové svaly, tak jejich svalový tah bude směřovat dolů, tedy k páteři. Ta se tím pádem ale stane pevným bodem, což brání aktivaci hlubokých zádových svalů ve směru svalového tahu vzhůru, tedy do napřímení. Aby naše páteř zůstala pružná a dynamická, nesmí svalový tah směřovat k ní, ale naopak od ní směrem vzhůru k opoře na končetinách. Pevným bodem se musejí stát lopatky. Musíme se chtít vytahovat nahoru. Aby náš mozek splnil tento úkol, je nutné, aby se spustily svalové vzorce, které zajistí oporu o chodidla. Ke kaudalizaci lopatek tedy dojde také, ale zároveň dojde k synergii celého těla a naše páteř se bude vytahovat nahoru. Pokud ale potom přijde pokyn k podsazení pánve, vtáhnutí pupíku k páteři, nebo jiný povel vedoucí k izolovanému zatnutí břišních svalů, celý vzorec aktivující svalové řetězce do trakce se rozpadne.

Ano, chceme aktivní břišní svaly, ale podporujeme jejich funkci, kdy v synergii se svaly zad táhnou také směrem vzhůru. Snahou by mělo být udržení pánve u hrudníku a aktivace probíhá bez jejich zkracování. Další povel, jeden z nejhorších, je takzvané vyprsení. Pokud k němu dojde, můžeme na jakoukoliv synergii zádových a břišních svalů, směřujících do napřímení, zapomenout.

Převelice moudrá příroda nám umožnila značnou pohyblivost krční páteře. Proč? Hlava je nositelkou smyslových orgánů a proto můžeme pohybovat hlavou ve velkém rozsahu do všech směrů, včetně záklonu. Proč se ve fitness a v rehabilitaci všichni tak křečovitě a hystericky brání jakémukoliv pohybu hlavy a neustále ji násilím udržují v takzvané neutrální pozici, kdy ji vytahujeme temenem vzhůru? Dojde k napřímení hrudní páteře? Jasně, že ne! Páteř vypadá rovná a to se nám líbí, ale není napřímená a v tom je zásadní rozdíl! Vytahování temena do dálky není pro náš mozek žádný signál k napřímení. Nejsou tam umístěné oči, ani jiný smyslový orgán. Podívejte se na mimina, která ještě nechodí, jak se ze země koukají na svět a aby viděla, musí zaklánět hlavu.

Centrovana-postura-ilustracni-foto

Díky motivaci k pohybu dojde k napřímení hrudní páteře a ta se stane konečným bodem opory. Proč by naše anatomie umožňovala určitou hybnost, kdybychom jí nemohli využívat? Bylo by to logické a smysluplné? Asi moc ne! Člověk vymýšlí jednu „chytrost“ za druhou a přitom by úplně stačilo poslouchat své tělo a nesvazovat jeho ideální pohyb některými našimi výmysly. Bohužel i ta největší hloupost, milionkrát zopakovaná, se stává dogmatem a nikdo o tom už nepřemýšlí. Je to tak pohodlnější, říkají to všichni, tak je to asi pravda. Jeden to přebírá od druhého a možná někde na začátku stál špatně pochopený názor respektované osoby, nebo obyčejný omyl. Omylů už bylo v historii lidstva nepočítaně a ještě bude a znovu a znovu to budou všichni opakovat a z jednoho názoru se stane mínění miliónů a tak pořád dál a dál a dál…“

Dokud to někdo nezastaví. 3DFA.cz

 

Přečtěte si další názory a rady Vaška Rázla (kterého můžete kromě školení potkat také na Kongresu Pohyb a zdraví 21. 11. v Benici):

Jak vypadá správný klik

Jak zhubnout cvičením s vahou vlastního těla

Recept na buchty, který jste ještě nikdy nečetli

Náš tip: Vezmeme to jeden cvik po druhém. Sledujte náš blog.

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.