Podpor – Správné provedení podle trenéra Vaška Rázla. Tohle se vám líbit nebude…

Pokračujeme v našem seriálu, ve kterém špičkový master trenér Vašek Rázl bere jeden tradiční cvik za druhým a komentuje správné provedení. Tentokrát jde o klasický „vzpor“. Možná ho i vy celé roky děláte způsobem, ze kterého vytěžíte minimum.

Pokračujeme v našem seriálu, ve kterém špičkový master trenér Vašek Rázl bere jeden tradiční cvik za druhým a komentuje správné provedení. Tentokrát jde o klasický „vzpor“. Možná ho i vy celé roky děláte způsobem, ze kterého vytěžíte minimum.

P.S.: Když se Vaškovi dostala do ruky fotografie cvičence, doslova zajásal. „Krásně svalnatá figura a nulový efekt, to se bude komentovat samo,“ prohlásil Vašek, pojmenoval dotyčného pracovně „Adam“ a pustil se do vysvětlování.

Náš tip:

Václav je jedním z trenérů 3DFITNESS Academy – absolvujte s ním kurs Vývojové kineziologie ve fitness nebo naprosto jedinečný kurs Osobní trenér. Přihlášky získáte TADY.

corePlank 2

Vaškův komentář:

Na fotce je vidět příklad nepochopení lidské motoriky, kdy ani velké a vyrýsované svaly nepomůžou k ideálnímu pohybu, pokud se tělo nehýbe ve správných pohybových vzorcích.

Tento cvik člověk odkoukal od dětí, které se začínají napřimovat a kolem třetího měsíce dojde k plnému rozvinutí autochtonní muskulatury a vyváženým souhrám na přední a zadní straně těla.

Bez napřímení trupu a zamýšleného pohybu vpřed je tento cvik naprosto bezcenný. Naopak velmi přetěžuje naše tělo a rozvíjí nechtěné svalové souhry. Přetěžuje přetížené a neposiluje ochablé!

Aby se mohlo tělo napřímit a pohybovat, je nezbytné vytvořit oporu. V tomto případě prostřednictvím lopatek na loktech. Hrudník se zároveň musí stát opěrnou bází. Krk a hlava už ale musí zůstat mimo opěrnou oblast a zůstat zcela volné. Hlava je nositelkou smyslových orgánů a je nutné, aby si krční páteř zachovala svoji velkou hybnost. Hlava se pak může otáčet a bez problémů i zaklánět.

Býváme často hysteričtí ze sebemenšího záklonu hlavy a úzkostivě se snažíme vytahovat hlavu temenem do dálky, tzv. v prodloužení páteře. Máme pak pocit, že krční páteř je rovná a nepřetěžuje se. Jenže to je zásadní omyl, rovná ještě neznamená napřímená! Na temeni nemáme oči, uši, nos, ústa, tedy proč bychom temeno vytahovali?

Aby zafungovala „IDEOMOTORIKA“, musíme spojit IDEU s MOTORIKOU. Musíme se chtít někam podívat, tedy vidět, něco uchopit ústy, cítit, slyšet. Pak se tělo napřímí, aby splnilo myšlenkový úkol.

Toto se ale cvičenci (budu mu říkat Adam) na fotce bohužel vůbec nepovedlo! Hrudní páteř je zabalená, lopatky se přibližují k sobě, takže trčí nahoru a hrudník je mezi nimi úplně propadlý. Opora se tedy přesunula do oblasti krční páteře, která tak čelí velkému přetížení. Podívejte se, jak je krk propadlý. Pokud tělo nefunguje nahoře a není správně opřené, je naivní se domnívat, že by fungovalo dole.

Letní sleva

O napřímené bederní oblasti nemůže být v tomto případě ani řeč. Zatínání břišních svalů toto špatné držení těla jen podpořilo. Břišní svaly pak místo nahoru k opoře táhnou dolů k pánvi a stahují žebra dolů. Ta se pak nemůžou rozvíjet do stran a správné dýchání je v nedohlednu.

Směr svalového tahu břišních svalů směrem dolů kyfotizuje hrudník, což znemožňuje oporu o lopatky a blokuje hlubokým zádovým svalům putovat směrem vzhůru, tedy do napřímení.

  • Kdybyste Adamovi ťukli do loktů, tak pravděpodobně velkou rychlostí zkonfrontuje svůj obličej s tvrdostí podlahy.
  • Pokud byste mu zlehka klepli shora do podkoleních jamek, tak se to stejné stane s koleny.
  • Už podle obrázku CORE nefunguje, střed těla se nestal přenosem sil do končetin a páteř je zbořená. V ramenou a v kyčlích je nastavená vnitřní rotace, což odporuje fyziologii člověka.

Adam je s největší pravděpodobností zvyklý posilovat svaly izolovaně. Zřejmě vědomě u cvičení zatíná břicho a hýždě, což je moderní přístup hlavně za oceánem. Až ale ztratí klíče od domu a bude chtít přelézt plot a bude dělat totéž, pravděpodobně se domů nedostane. Vědomé zatínaní svalů, tedy izometrická izolace určité svalové skupiny přeruší ideální souhry svalových řetězců a síla středu těla se nepřenese do končetin.

Tento cvik by měl rozvíjet ideální svalové vzorce, posilovat souhru svalových řetězců a měl by to tedy být celotělový cvik. Svalstvo celého těla by mělo být v pohybu, a to i přesto, že se na první pohled nehýbe. V tomto případě došlo bohužel k pravému opaku.

Vždy bychom si měli uvědomit proč a s jakým cílem provádíme konkrétní cvik. Co od něj očekáváme a jestli víme, kde a jak se opřít, co je v onom cviku podstatné a co ne. A hlavně: Je nezbytné zhodnotit, zdali jsme ho schopni provést. V opačném případě nedojde k posilování, ale k přetěžování a o to asi nikdo z nás nestojí.

upraveny miminko

Dítě na obrázku je hnáno motivací něco vidět a aby k tomu došlo, musí se opřít o lokty, přičemž lopatky se stanou pevným bodem. Má sice zakloněnou hlavu a spousta fitnessáků a fyzioterapeutů se zhrozí, ale je to naprosto přirozené a díky opoře o hrudník si krční páteř vůbec nepřetěžuje (na rozdíl od našeho Adama). Ten sice striktně drží hlavu v prodloužení, ale vršek těla visí na krku.

Nebojte se záklonu, pokud k němu je důvod, naše krční páteř je k velké pohyblivosti určena.

Čtěte dál: Jak Václav komentoval SHYB

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.