Neignorujte varovná znamení signalizující pohybovou dysfunkci

Účinnost rehabilitace a odpočinek jsou dnes mnohdy nebezpečně podceňovány. Pozor se musí dát na přetížení či přepálení tréninku a důležité je se věnovat také odpočinku a potřebné rehabilitaci. Varovná znamení signalizující pohybovou dysfunkci nelze přehlížet.

Účinnost rehabilitace a odpočinek jsou dnes mnohdy průměrnými fitness nadšenci nebezpečně podceňovány. Většina návštěvníků fitness center se skládá z lidí pracujících v kanceláři, kteří po většinu dne sedí. Sedavý způsob života není zdravý a měl by se proto kompenzovat dostatečnou pohybovou aktivitou. Avšak pozor se musí dát na přetížení či přepálení tréninku a důležité je se věnovat také právě odpočinku a potřebné rehabilitaci.

Lidé, kteří u práce převážně většinu dne sedí, pak na sklonku dne přicházejí do fitness centra a chtějí ze svého neaktivního těla vydat maximum a dosáhnout tak ze dne na den, nejlépe z hodiny na hodinu, fantastických výkonů. Často přicházejí s domněním, že hodiny strávené u počítače vykompenzují hodinou strávenou intenzivním tréninkem. Aby zvrátili účinky neaktivního životního stylu, zvedají těžší závaží nebo se snaží být rychlejší, ale fyzické síly jim nestačí a oni tak své tělo jen dále více ničí.

Takový způsob myšlení nebezpečně ohrožuje schopnost jedince zůstat u aktivního životního stylu a věnovat se zdravému pohybu pravidelně. Protože stále častěji dochází k případům, že touha po krásném, štíhlém, vypracovaném a silném těle je nahrazena zraněním a bolestí. A v tomto případě bohužel není na místě pokládat si otázku zda, ale kdy.

Jak to vypadá z pohledu trenéra? Co za takovým chováním stojí?

Touha udržet výkon. Lidé jsou pochopitelně pyšní, když dosáhnou vysoké úrovně výkonu. Museli tvrdě a odhodlaně pracovat, aby se dostali až sem. Očekávají, že jejich tělo bude od teď na takové úrovni fungovat už napořád a tlačí jej násilím k tomu, aby se zde co nejdéle udrželo.

Podceňování relaxace a odpočinku. Je smutným faktem, že lidé se k odpočinku často dostanou až tehdy, kdy se skutečně zraní. Rehabilitace a relaxace zde ale není cestou, ale pouze prostředkem k ukončení tohoto nepříjemného stavu. Odpočinek není vnímán jako součást životního stylu, ale jako něco, co je třeba dočasně provozovat, aby bylo možné se vrátit zpět do původního stavu, který trval před zraněním.

Neznalost toho, co znamená zdravý životní styl. Lidé neznají pravý význam a důležitost správné stravy, dostatku spánku, hydratace organismu, vyhýbání se stresu. Nedokáží si spojit, že všechny tyto faktory ovlivňují jejich práci v posilovně.

Vyšší výkonnostní sportovci jdou i přes bolest. Lidé se často snaží psychicky překonat fyzické bolesti. Je to, jako kdyby nad nimi stál učitel, který na ně křičí a oni vědí, že zkrátka musí projít, jinak nedostanou zápočet. Ignorují bolest a jsou pyšní, že ji překonali a mohou pokračovat dál. Málokdy ale dosahují takových výkonů, o které usilují. Málokdy také snižují očekávání. Jedou tak dlouho, dokud lékař neřekne STOP. Riskují dlouhodobé indispozice.

Tréninkové programy zaměřené na regeneraci

To je to, co potřebujeme. Protože všechny výše zmíněné prvky chování klientů jsou pro fitness průmysl neuvěřitelně nebezpečné. Z toho důvodu v 3D FITNESS ACADEMY i 3D FITNESS Žamberk kladou důraz na důkladné zahřátí, vychladnutí a protažení. „Snažíme se vysvětlovat klientům, že je možné a lidské snížit své požadavky. Nebát se trochu v tréninku polevit, když tělo signalizuje přetažení,“ říká trenér a majitel 3D FITNESS Miroslav Jirčík.

Změna myšlení

Jde nám o to, aby se sportovci přestali přetěžovat s tím, že jakmile jim tělo vypoví službu, navštíví lékaře a ten všechno vyřeší. Chceme je přivést k uvědomění, že při zachování správného přístupu k tréninku se do stavu přetrénovanosti vůbec nemusí dostat.“ Cílem je naučit klienty respektovat vlastní tělo a jeho měnící se schopnosti, poslouchat jej každý den a vnímat, jak se pohybuje a tomu přizpůsobit cvičení.

K tomu, aby byl někdo fyzicky zdravý, je třeba se posunout v mentální úrovni. Pokud se jedinec soustředí na výkonnost v tělocvičně, ale v běžném životě se nesnaží tento záměr podpořit životním stylem, stravou, mírou odpočinku apod., nemůže očekávat, že bude zdravý a silný a že jeho tělo bude šlapat jako hodinky. Správný trénink by neměl být postaven na posedlosti výkonností.

Odhalte dysfunkce pohybu dříve, než se stanou problémem

Říká se, že dobrý trenér by měl poznat, když je s klientem něco v nepořádku. To ale není vždy možné. Lidé svému tělu rozumí mnohem více než někdo cizí. Proto by se především měli naučit o své tělo zajímat a nepřenášet odpovědnost za své prohřešky na někoho jiného. Nervy v těle vysílají signály o bolesti, aby varovaly mozek, který by měl zjistit co se děje. Trenér, který stojí poblíž, tato znamení není schopen zachytit. Vidí jen vnější známky klientova chování.

Proto se snažíme klienty povzbuzovat, aby s trenéry maximálně komunikovali. Aby trenérovi otevřeně říkali, jak se cítí. Aby nás informovali o tom, že cítí stres, bolest, napětí, únavu či vyčerpání,“ říká Miroslav Jirčík. Ignorováním nějaké bolesti se problém nevyřeší, ale jen prohloubí. Když o tom trenérovi řeknete, může vám pomoci. Aby trenér mohl dělat svou práci tak jak má, potřebuje, aby s ním klient komunikoval a neustále mu poskytoval zpětnou vazbu.

Trenéři by měli pomáhat klientům, aby se cítili dobře nejen po nějaký krátký omezený čas, ale pořád a pokud možno trvale a aby si udrželi po zbytek života dobré zdraví a kondici, která jim umožní bez problémů fungovat v každodenním životě.

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.