Jak přiblížit klienty k cíli díky placebo efektu

Trenéři se svými klienty často mluví o bolesti a jak se jí zbavit. Zmiňuje se placebo efekt a jeho využití. Jak spolu ale konkrétně bolest a placebo souvisí a jak s nimi naložit v praxi?

Trenéři se svými klienty často mluví o bolesti a jak se jí zbavit. Zmiňuje se placebo efekt a jeho využití. Jak spolu ale konkrétně bolest a placebo souvisí a jak s nimi naložit v praxi?

Placebo je látka ve formě léku (nebo i terapeutický postup) která však neobsahuje účinnou složku, přesto má pozitivní a léčivý efekt. S termínem placebo se v medicíně setkáváme od 18. století. To je do současnosti kus cesty a za tu dobu si tento pojem prošel řadou změn v tom, jak jsme ho vnímali kdysi a jak dnes. Z počátku se na placebo nahlíželo jako na něco, co pacienta spíše utěší, než že by mu to mělo pomoci a často mělo až hanlivý nádech podfuku. V roce 1961 Henry K. Beecher zjistil, že chirurgové s entuziastickým přístupem  ulevují svým pacientům od bolesti více než chirurgové skeptici. A konec konců mnoho doktorů, které v ordinacích potkáte, se ještě učili, že zhoubné diagnózy se pacientům nesdělují otevřeně, aby zbytečně netraumatizovaly a nezhoršovaly tak jejich stav. To už ale dnes běžnou praxí není.

Čeho se ale s placebo efektem využívá stále je například barva tabletek. ŽLUTÁ je skvělou volbou pro antidepresiva (uklidňuje, takové sluníčko zabalené do pilulky), ČERVENÁ se zase hodí pro energy tablety (nakopne a probudí) a zelená a modrá zase snižuje úzkost, zklidňuje a “chladí”. Dále platí, že tablety s logem jsou účinnější než ty bez loga a vyšší četnost užívání je také efektivnější (tabletka placeba 4x denně je účinnější než 2x denně).

Jak přiblížit klienty k cíli díky placebo efektu1.jpg

Bolest je nesmírně zajímavá v tom, že má dvě části - PSYCHICKOU a FYZICKOU. A dvě dráhy bez kterých by nebyla. Dráhy bolesti a dráhy očekávání. Pojďme si však raději ukázat jednoduchý příklad:

V jedné studii byli lidé s bolestí po operaci hrudníku rozděleni do tří skupin:

  1. skupina nedostávala nic - a také se bolest nezlepšila
  2. skupina dostávala placebo - zde bolest ustoupila
  3. skupina dostávala analgetika (léky tlumící bolest) - bolest ustoupila ještě více než u placeba

 

Zajímalo by vás, které pokyny v tréninku používat a proč?

 

Z toho je patrné, že analgetika mají pozitivní efekt jak díky části placeba tak i části účinné látky. To je zřejmě výsledek, jaký bychom očekávali.  Zajímavá část přichází ve chvíli, kdy jim bylo analgetikum podáno maskovaně - tedy pacienti nevěděli, že ho dostávají. V tu chvíli totiž nebyl ŽÁDNÝ pozitivní - bolest tlumící efekt. Přitom předpoklad je zřejmý - nevím, že něco dostávám, nezafunguje tedy část placeba, ale měla by zafungovat ta část účinné látky analgetik. Nestalo se. Proč? Všechny analgetika totiž fungují třemi způsoby:1 - farmakologicky na dráhy bolesti (účinná látka tlumí biochemicky bolest)2 - psychologicky na dráhy očekávání (placebo - vím, že dostávám něco, co mi má pomoci, takže to pomáhá)3 - farmakologicky na dráhy očekávání (a to byla ta novinka) Co z toho plyne? Tak v prvé řadě to, že placebo efekt opravdu funguje a v terapii má své místo. Důležitá část léčivého procesu (tréninku) je důvěra (sugesce) v něj. Placebo efekt má schopnost ovlivňovat jak psychickou tak i fyzickou složku. Například část depresivních pacientů po podání placeba, má téměř stejné výsledky na magnetické funkční rezonanci v oblasti mozku jako po podání antidepresiva. Nebo pokud se napijete kávy bez kofeinu, ale před tím obdržíte informaci, že se jedná o tak silnou kávu, že nezamhouříte oka dvě noci, v mozku se uvolní dopamin, jakoby v té kávě kofein byl. Naopak účinná léčivá látka se nemusí projevit, pokud člověk ani neví, že ji dostal.

 

Jak přiblížit klienty k cíli díky placebo efektu.jpg

Jak to využít v praxi / tréninku?

  • Pravidelnost je zásadní. Pokud něco pro sebe udělám 4x týdně, má to větší efekt než 1x. A nemluvím teď hlavně o fyzické stránce jako spíše o té psychické. Když si na sebe samého udělám více času, tak sobě věnuji pozornost a tedy i péči. A to přispívá k lepším výsledkům.
  • Důvěra. Ta je zcela zásadní v procesu léčby, při cvičení, k trenérovi. Je třeba ji nastavit hned v úvodu spolupráce. Definovat to, kde jsme a co je cílem. Co se může po cestě přihodit a nastavit plán, kterému budeme věřit. Pokud vstupuji do cvičení se značnou dávkou skepse, nelze očekávat výsledek lepší než s pozitivním přístupem.
  • Stejně jako se dnes pacientům, kterým již není pomoci, říká pravda, měla by se dle mého říkat i klientům. Výhřez ploténky na rezonanci může být, tak nebudeme dělat, že tam není. No a? Důležité je, že se s tím dá dál pracovat a takový “úraz” může být nakonec dobrý začátek, aby se člověk nad sebou zamyslel a začal se k sobě i ve cvičení chovat lépe. Upravil činnosti, aby se stav nezhoršoval a nastavil cvičení tak, aby vedlo ke zlepšení.
  • Trenéři mají velikou moc v tom, jaká slova v tréninku používat. Mohou cvičení podpořit slovy jako “v této pozici se může páteř napřímit a ploténky regenerovat” nebo “tenhle pohyb je skvělý pro zlepšení mobility ramen”. A stejně tak je důležité, co si klient představuje při cvičení, že se s jeho tělem děje.
  • Důležité je vysvětlovat, proč je dané cvičení dobré a jak by mělo pomoci. Totiž když provádím nějaké cvičení pro klienta vyloženě nevhodné, ale dobře o něm mluvíme, je alespoň šance, že bude fungovat placebo efekt. Pokud mám pomyslně ideální cvičení, ale neumím říct proč a co se vlastně děje, placebo efekt odpadá a doufáme v účinnost cvičení samotného. Značku ideál tedy dle mého tvoří kombinace obého - smysluplně zacílené cvičení a adekvátní psychická podpora pro klienta.

 

autor: Martin Strážnický, master trenér 3D FITNESS Academy

www.3dfa.cz

 

 

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.

Získejte E-Book zdarma

Zadejte svůj e-mail a obdržíte komplexní návod, jak bezpečně a úspěšně obnovit provoz Vašeho fitness centra.

Přihlášením souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení a se zpracováním osobních údajů.