I s cukrovkou se dá cvičit! Řekneme vám jak na to

Pokud nemocný nikdy necvičil, může být začátek hodně těžký. Klade si spoustu otázek a tou nejzásadnější je, kde a jak má vůbec začít?

  •   Že cukrovka a pohyb nejde dohromady? Naopak.
  •   Že se s cukrovkou nelze namáhat? A cvičit už vůbec ne? NAOPAK.
  •   Vědci, lékaři i fitness trenéři doporučují pohyb, a to jako prevenci i jako cestu k uzdravení.

NIKDY JSEM NECVIČIL A TEĎ MÁM ZAČÍT?!

Pokud nemocný nikdy necvičil, může být začátek hodně těžký. Klade si spoustu otázek a tou nejzásadnější je, kde a jak má vůbec začít?

I dvacet minut v posilovně může být velmi náročných. Trenér Vladimír Valouch proto doporučuje, aby takový pacient začínal velmi pomalu. „Je důležité, aby začal pouze lehkým tréninkem. To znamená protažení na zemi, strečink a zahřátí svalů. Vzít si třeba taky malé činky nebo gumičky jako zátěž,“ popisuje první tréninky Valouch. Rozhodně by byla chyba přetěžovat organismus a zkoušet třeba hluboké dřepy, zkracovačky nebo v plné rychlosti běhat na páse.

cvicenii

OPAKOVAT – OPAKOVAT – OPAKOVAT

Protože dvacet minut je poměrně krátký čas a nemocný zatím není v té nejlepší formě, měl by zkoušet pouze několik cviků a ty opakovat v několika sériích. Stejně tak by se cukrovkář měl ke cvičení vracet každý den. „Není to o tom trénovat hodinu nebo hodinu a půl v posilovně a pak několik dní regenerovat. Aby to bylo opravdu prospěšné, chce to lehký trénink každý den,“ radí Valouch.

BĚHAT NA PÁSU? STAČÍ OBYČEJNÁ PROCHÁZKA

Zařazení aerobní aktivity je pro klienta, který trpí cukrovkou a před onemocněním nesportoval, velmi zásadní. Běžecký pás a vysoká intenzita není ideální. Naopak. Fitko v tomto případě ani není důležité. Stačí vyrazit ven na procházku, klidně i s holemi, které pomáhají s koordinací pohybu. „Dokonce teď jak je venku zimní počasí, je tohle ideální řešení. Je dobrý a svěží vzduch a to každému udělá dobře,“ dodává Valouch. Pokud přece jen nemocný využije pás, tak by měl zvolit nízkou intenzitu a teprve časem ji zvyšovat a případně i zvyšovat sklon pásu.
 

prochazka2

SKUPINOVÉ LEKCE – ANO, ALE!

I ti, kteří mají cukrovku, můžou vyrazit na skupinové lekce. Měli by si ale dát pozor, jaký styl zvolí. Rozhodně by neměli začínat u tanečeního aerobiku – tzn. rychlého a náročného cvičení. Pro začátek je dobré zvolit lekci pomalejší jako pilates, jóga nebo port de bras a navíc dopředu varovat instruktora, že trpí nějakou formou cukrovky.

VŽDYCKY JSEM SPORTOVAL – MŮŽU POKRAČOVAT?

Cukrovka neznamená zákaz sportování. Takže pokud byl pacient zvyklí denně cvičit nebo trénovat, může podle Vládi Valoucha klidně pokračovat. „Já sám jsem měl v pocilovně dva cukrovkáře a v podstatě jsme nebyli ničím limitovaní,“ dodává. Pokud byli pacienti zvyklí cvičit, tak se tělo dokáže s aktivitou snadno vypořádat. Je ale nutné dávat si pozor na extrémní zátěže a případně u sebe vždycky nosit cukr.

 

cukrovka1

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.