Fitness trendy – Co je „IN“, kde a proč II

V dnešním článku se podíváme dopodrobna na první tři oblasti, které ovlivňují současné evropské fitness.

V dnešním článku se podíváme dopodrobna na první tři oblasti, které ovlivňují současné evropské fitness.

1. Ekonomické hrozby

Ve státech jižní Evropy můžeme v posledních třech letech sledovat uzavírání stovek klubů. Další je budou v letošním roce následovat. Fitness centra jsou uzavírána nebo skupována mezinárodními řetězci. Fitness průmysl byl nejvíce zasažen vládními kroky, a to zejména vzestupem DPH z 6% na 22%. Výrazně nižší kupní síla zahraničních investorů a dramatický nástup nezaměstnanosti má rovněž vliv na vývoj fitness v daném regionu.

mxx2013

2. Současná pozice a vize na 5 let

Je potřeba si definovat, kterým směrem se klub bude dlouhodobě ubírat a co je cílem klubu v pohledu k zákazníkovi. Prime Time Fitness ve Frankfurtu se zaměřuje na manažery v obchodní části města. Atraktivní lokalita, rychlé tréninkové programy s omezeným počtem účastníků (Semi private training), žádné skupinové lekce a velmi kvalitní zázemí včetně všech doplňkových služeb. Cenová hladina 49 – 59 Euro za měsíc. Stejně velký klub patřící řetězci Evo Fitness nenabízí žádné doplňkové služby. Nemají téměř žádné zaměstnance. Prostor v klubu si pronajímá 5-8 osobních trenérů, kteří kromě svých lekcí mají rovněž rozepsané služby tak, aby v klubu byl stále přítomný jeden trenér v případě potřeby klientů. V této fázi funguje trenér jako „Gym Instructor“ a za tuto práci není extra placen. Jedná se o zpětnou činnost pro provozovatele klubu.

Velkou změnu dlouhodobé strategie můžeme sledovat u fitness řetězce Health City (Benelux, Itálie, Francie, Španělsko), který koupil část klubů operátora Fitness First. Health City vytvořil dva základní modely činnosti klubů. Některé kluby po odkoupení uzavřel, některé kompletně přestavěl, některé drobně upravil a přejmenoval. V současné době Health City pracuje pouze se dvěma modely. Kompletní nadstandardní servis a nebo low-cost. Nic mezi tím pro tento řetězec neexistuje. Ve většině klubů se noví operátoři překlonili od původně kulturistických posiloven ke zcela transparentně orientovanému servisu na zdravotně-kondiční péči, prevenci úrazů a na populaci 50+.

mx2013

3. Klubové členství

Délka kontraktu a další příjmy: David Patchell-Evans, ředitel 312 klubů největšího kanadského řetězce „Good Life Clubs“ říká: „Když vstupujete do podnikání, měli byste již od počátku myslet také na možnost prodeje Vašeho podniku zhruba za pět a více let. Nikdy není příliš brzy na přípravy prodeje klubu nebo v případě Good Life na přípravu nákupu nových klubů od neúspěšných provozovatelů. Je potřeba mít vždy dobré postavení na trhu, dobré finanční cash-flow, dobře fungující systém včetně kvalitních zaměstnanců a být připraven na akci ve správný čas.“

Jednorázový vstup nebo dlouhodobý kontrakt? Nastavení cenové politiky je od počátku pro provoz centra velmi důležité. Zatímco státy střední a východní Evropy stále ne zcela úspěšně bojují se zavedením klubového členství, většina západních zemí Evropy je stále více pod tlakem ohledně podepisování ročních smluv. V poslední době sledujeme odstupování od dlouhodobých, tedy ročních a delších smluv. Novým trendem se stávají členství na kratší dobu s kratší, většinou měsíční výpovědní lhůtou. Jako příklad lze uvést řetězce Pure Fitness v Anglii, Evo Fitness ve Skandinávii či Fitness Hut v Portugalsku. Mnoho klientů se nechce upisovat na dlouhou dobu, pokud klub pravidelně nevyužívají. Jiní zase preferují využívání klubu pouze v měsících se špatným počasím. Jako provozovatelé bychom těmto signálům měli naslouchat. Přední hráči na trhu generují více než 30% zisků ze sekundárních činností klubu, tedy mimo pravidelné poplatky za užívání klubu. Toto procento se bude v následujících letech pravděpodobně zvyšovat. Jako možnost lze uvést následující příklad.

A nezapomeňte, zítra pokračujeme !

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.