„Facebook je jako novodobá cigareta“

„Facebook je jako novodobá cigareta,“ tvrdí zakladatel Salesforce Marc Benioff. Na konferenci Disrup SF 2019 zmínil, že je podle něj Facebook riziko, které by mělo být řízeno vládou. Společnost přirovnal k novodobým cigaretám, jejichž užívání by mělo být regulováno. Není to poprvé, co Benioff veřejně vyjádřil tento názor. Již před rokem a půl sdílel své přesvědčení, že Facebook představuje nebezpečí jak pro jeho uživatele, tak i pro veřejnost. Nyní však poprvé odhalil, proč si něco takového myslí.

„Facebook je jako novodobá cigareta,“ tvrdí zakladatel Salesforce Marc Benioff. Na konferenci Disrup SF 2019 zmínil, že je podle něj Facebook riziko, které by mělo být řízeno vládou. Společnost přirovnal k novodobým cigaretám, jejichž užívání by mělo být regulováno. Není to poprvé, co Benioff veřejně vyjádřil tento názor. Již před rokem a půl sdílel své přesvědčení, že Facebook představuje nebezpečí jak pro jeho uživatele, tak i pro veřejnost. Nyní však poprvé odhalil, proč si něco takového myslí.

Facebook je jako novodobá cigareta 1.jpg

Dlouhý seznam důvodů

Seznam důvodů pro vás nebude asi novinkou. Jedná se o poměrně známé události: Cambridge Analytica, volební interference, falešné zprávy, odposlechy soukromých hovorů, nedostatečné podmínky pro kontrolu obsahu, únik hesel a dat, ale i myšlenka, kterou začíná přijímat stále více lidí: totiž, že Facebook existuje proto, aby vydělal získáváním osobních údajů.

„Pokud jde o regulaci, vláda dělá příliš málo a příliš pozdě,“ nechal se slyšet na konferenci Benioff.

A kdykoliv více než předtím se skutečně zdá, že vláda by do činnosti Facebooku mohla opravdu začít zasahovat. Facebook nedávno oznámil, že za porušení ochrany soukromí uhradí pokutu ve výši 5 miliard amerických dolarů. Stále více také podléhá kontrole federálních regulačních orgánů i zákonodárců. V tomto okamžiku se zdá být téměř nevyhnutelné, že technologický průmysl bude čelit regulaci, zejména pokud jde o nakládání s osobními údaji.

Facebook je jako novodobá cigareta 4.jpg

Rostoucí problém

Přirovnat škodlivost Facebooku k cigaretám, jak to provedl Benioff, je velmi zajímavá charakterizace problému. V mnoha ohledech je ale pravdivá. Facebook je totiž skutečně mimořádně návykový. Je nebezpečný nejen pro soukromí, ale také pro zdraví. Bylo prokázáno, že způsobuje deprese, poruchy příjmu potravy, sníženou produktivitu, šikanu, a dokonce i rozvody. To jsou skutečné problémy, které mají dopad na životy více než dvou miliard skutečných lidí, jež mají na Facebooku založený účet.

Na rozdíl od cigaret však Facebook jednu hmatatelnou výhodu má. Umožňuje lidem zůstat ve spojení s rodinou a přáteli, které nemohou pravidelně vídat. Milionům podnikatelů také umožňuje oslovit zákazníky, k nimž by se jinak a dříve třeba vůbec nedostali. Ale stojí to skutečně za to? Není tato cena příliš vysoká?

Facebook je jako novodobá cigareta 5.jpg

Proč vláda musí jednat

Benioff je přesvědčen, že by vláda měla s Facebookem nakládat zcela totožně jako s jinými návykovými a škodlivými látkami. Regulovat jeho užívání. Proč by to mohlo být přínosné? Protože Facebook nemůže sám sebe regulovat. Celá jeho existence totiž závisí na dvou věcech – maximálně zvýšit angažovanost uživatelů (aby zde lidé trávili co nejvíce času) a potom ji náležitě zpeněžit. Jak? Shromažďováním osobních informací pro cílové reklamy.

A proč to jde Facebooku tak dobře? Proč tak pěkně vydělává? Protože na rozdíl od většiny jiných podniků jsou služby, které nabízí, bezplatné. A na to lidé slyší. Ale nedochází jim, že Facebooku vědomě předávají velkou část svého osobního života. A ani netuší, jaké za tím skutečně stojí náklady.

Facebook se sám od sebe nezmění. Proč by to také dělal? Mark Zuckerberg má úplnou kontrolu nad společností a není jasné, zda vůbec sám chápe, jak velký problém to je. Místo toho jen stále dokola naznačuje, že jeho „dítě“ má jen dobré úmysly. Vedení Facebooku se tedy nezmění. Proto jediným možným řešením je zapojení vlády. Zásah zvenčí. Dostatečně autoritativní, aby jej Zuckerberg musel uposlechnout.

Facebook je jako novodobá cigareta 3.jpg

Nevíme sice, jak to v budoucnu bude s Facebookem vypadat, jestli jsou tyto prognózy reálné. Co ale víme je to, že každý z nás může začít sám u sebe. Dát přednost reálnému životu před tím virtuálním. Běžte třeba se svou rodinou na zdravou procházku nebo si zacvičte s partnerem a užijte si chvilky, které vám online svět nemůže nikdy nahradit. A když už se na Facebook "zabrousí", tak si dávejte pozor na to, co zveřejníte.. Nechte si alespoň kousek svého soukromí sami pro sebe a užívejte si ho...

 

Mohlo by vás zajímat: 8 kroků k úspěchu ve fitness světě

Stačí chtít.

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.

KONTAKTUJTE NÁS
Business, Equipment, E-commerce, Academy, Gym
Rádi vám poradíme i s vaším fitness

Získejte E-Book zdarma

Zadejte svůj e-mail a obdržíte komplexní návod, jak bezpečně a úspěšně obnovit provoz Vašeho fitness centra.

Přihlášením souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení a se zpracováním osobních údajů.