Desetiboj silových sportů aneb jak se připravit na soutěž

Jeden z velkých trendů současného fitness má dlouhou historii a je v ní pevně zakořeněn. Díky této stabilní základně není pravděpodobné, že by vůbec někdy z módy vyšel. Máme na mysli silový trénink, který v posledních letech intenzivně zasáhl hlavní fitness proud. Přinášíme přehled o všech čestných členech „desetiboje silových sportů“.

Dnešní návštěvníci fitness center mají k dispozici širokou škálu cvičení, z nichž lze vybírat. Od hot jógy až po indoor cycling. Možnosti jsou nekonečné. Neustále se objevují nové trendy či oprášené klasiky, které znovu přicházejí do módy. Jeden z velkých trendů současného fitness má dlouhou historii a je v ní pevně zakořeněn. Díky této stabilní základně není pravděpodobné, že by vůbec někdy z módy vyšel. Máme na mysli silový trénink, který v posledních letech intenzivně zasáhl hlavní fitness proud. Přinášíme přehled o všech čestných členech „desetiboje silových sportů“, které cvičí hrubou sílu, sílu úchopu, rychlost i vytrvalost.

Proč se silový trénink stal mainstreamem?

Rostoucí povědomí o silovém fitness zažívá ohromný boom popularity. Většina lidí si přeje mít silné a štíhlé tělo a ví, že silové fitness jim ho pomůže vyformovat. Chápou, že je skvělé nejen pro ztrátu tuku, ale i pro trénink vytrvalosti, čisté síly a dalších energetických systémů.

Klasické silové soutěže zahrnují disciplíny jako je farmářská chůze, převracení těžkých pneumatik, práce se sandbagy, zvedání Atlasových kamenů, sudů a dalších kulatých věcí. Na těchto výzvách je skvělé, že pohyby jsou poměrně jednoduché a snadno osvojitelné. To znamená, že jsou ideální i pro ty, kteří se potýkají s koordinací a složitějšími pohyby. Ačkoliv během závodů se používá speciální vybavení (které by měl mít k dispozici každý, kdo se na podobnou soutěž připravuje), může jakýkoliv klub zajistit svým klientům podobnou zkušenost pořízením určitých vhodných fitness pomůcek. Pojďme se tedy společně podívat na způsoby, kterými to lze zařídit.

6 způsobů, jak přivést silový trénink do fitness centra

Existuje 6 známých a typických pohybů užívaných při soutěžích, které lze snadno zakomponovat do tréninku v každém klubu.

Deadlifting (Mrtvý tah)

Na silových soutěžích se objevuje několik různých forem mrtvého tahu. Od výzvy v podobě maximální váhy až po test zjišťující, kolik opakování lze provést za minutu. Na těchto soutěžích se často zvedají speciální vybavení jako jsou betonové bloky, rodinné auto nebo osm obrovských pneumatik nákladních automobilů. Pro potřeby fitness centra bohatě postačí tradiční kombinace tyče a zátěžových kotoučů.

Novinkou Escape Range pro rok 2017 je Elite Urethane Bumper Plate. Směs surového uretanu a ocelového jádra potlačuje nárazy, což výrazně prodlužuje životnost. Z hlediska použitelnosti jsou ale tenčí než jiné desky. Proto budou silnější klienti zřejmě při zvedání nuceni použít více desek na sobě.

Clean a Press

Stejně jako u mrtvého tahu poslouží klasický set tyčí a zátěžových talířů i v případě cleanů a pressů. Skvělou alternativu ale v tomto případě představují různé zátěžové pytle. U trenérů jsou velmi oblíbené třeba sandbagy, na nichž se mohou klienti skvěle naučit zdvihací techniku. Sandbag je pro většinu lidí mnohem přístupnější než tyče a talíře. Mohou jej komfortně používat i při cleanech a pressech, a to díky robustní rukojeti a širokému váhovému rozmezí až do 40 kg.

Nošení

V silové soutěži se nošení většinou prezentuje prostřednictvím chůze, farmářské chůze nebo kachní chůze. Ty jsou často měřeny na čas. V takové podobě jsou pro diváky skvělou show a pro účastníky je to velká výzva a zkouška houževnatosti. Některé speciální pomůcky, jako např. speciální kruhy na farmářskou chůzi, nejsou zcela nezbytné. Každý gym má určitě set dumbbellů, které představují zcela dostačující a plnohodnotnou pomůcku. Zvedání a chození s párem dumbbellů, s každým v jedné ruce, je jednoduchou cestou, jak replikovat požadavky soutěžního přenášení.

Načítání

Oblíbenou disciplínou silových soutěží bývá rovněž situace, kdy soutěžící zvedají Atlasové kameny nebo pivní sudy a přemisťují je z podlahy na vyvýšenou plošinu. To v určitém nastaveném časovém úseku opakují tolikrát, kolikrát zvládnou. Diváci jsou nadšení a účastníci překonávají sami sebe, když si sahají až za hranice vlastních možností.

Ale co když váš klub nemá Atlasové kameny, sudy či speciální platformu? Podobnou zkušenost klientům snadno zařídíte s pomocí dvou pomůcek. Je dobré vědět, že tento druh cvičení bude dobře fungovat s každým těžkým objektem. Dobrým příkladem je opět třeba sandbag. A rozhodně to nemusí být hned ten 40kg. Stačí si vybrat nějaký lehčí. Většina lidí totiž záhy zjistí, že zvedání sandbagu na vyvýšenou plošinu po dobu 60 sekund je opravdovou výzvou – zejména proto, že obsah Sandbagu je nestabilní a pohybuje se tak, že ještě zvyšuje obtížnost cvičení.

Strongman-blog-image-Sandbags

Místo speciální platformy zase můžete jako cílovou plošinu na pokládání sandbagu (či jiného náčiní) použít plyometrickou krabici. Plyosoft Box a nový PLYO BOX 360 z řady Escape přicházejí na trh ve 3 hlavních výškách. Lze je tedy použít jednotlivě nebo poskládat na sebe tak, aby vytvořily platformu výšky vhodné pro trénink všech úrovní síly a schopností.

Převracení pneumatik

Převracení pneumatik je dalším klasickým silovým cvičením. Při soutěžích ve venkovním prostředí se tahají velké pneumatiky od traktorů, které odpovídají robustnímu ethosu celé akce. Pro cvičení v tělocvičně ale určitě pneumatika od traktoru není ideálním prostředkem. Je těžké je udržovat v čistotě, a navíc mohou na podlaze zanechat stopy, jejichž následky mohou být trvalé.

Excape TIYR, který byl na trh přiveden před několika lety, znamená návrat fenoménu pneumatik do prostředí tělocvičen. Původně byl k dispozici ve třech hmotnostech – 40, 60 a 80 kg. Nedávno byla přidána i 100kg verze. Tím pádem si na své přijdou i skuteční siláci.

Zdvihání vozidla

Silové soutěže obvykle zahrnují tahání vozidla. Od malého náklaďáku až po hasičské auto nebo dokonce letoun. Většina klubů asi těžko pořídí svým členům vozidlo na zdvihání, existuje ale skvělá alternativa – speciální Escape sáně s nakladačem plným těžkých závaží se stanou výzvou pro každého!

Naložte Escape Quad Sled zátěžovými talíři podle vlastního výběru, obmotejte kolem nich nějaké Battle Liny (provazy) a můžete začít. Předem se ale ujistěte, že je vašemu záměru uzpůsobena podlaha, která je vhodná – ideální je například trávník a skvěle jej zastoupí třeba Escape Speed Track (rychlostní dráha) nebo jeho přenosná verze – přenosná rychlostní dráha.

Jste plně vybaveni pro všechny aspekty silových sportů?

Jsme připraveni vám poskytnout všechno vybavení potřebné k provozování kvalitního silového tréninku.

Vyberte si tu pravou pomůcku pro silový trénink

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.