Veslování – Indoor rowing, skvělý prostředek k pálení tuků i posílení středu těla

S Helen Rowbotham, ředitelkou inovací z British Rowing – centra zabývajícího se výcvikem veslařů od běžných tréninků až po ty vysoce výkonné pro olympijské i paralympijské atlety, jsme si povídali o veslování na trenažérech neboli o indoor rowingu. Ptali jsme se, proč se dnes právě indoor rowing řadí k těm nejlepším workoutům, které mohou fitness centra svým zákazníkům nabídnout.

S Helen Rowbotham, ředitelkou inovací z British Rowing – centra zabývajícího se výcvikem veslařů od běžných tréninků až po ty vysoce výkonné pro olympijské i paralympijské atlety, jsme si povídali o veslování na trenažérech neboli o indoor rowingu. Ptali jsme se, proč se dnes právě indoor rowing řadí k těm nejlepším workoutům, které mohou fitness centra svým zákazníkům nabídnout.

1

Jaké hlavní benefity přináší indoor rowing?

Fyzické benefity indoor rowingu jsou vlastně úplně stejné, jako když veslujete klasicky na vodě. Akorát ve fitku vás neohrozí nepřízeň počasí. To je zřejmě hlavní důvod, proč se dnes indoor rowing těší takové oblibě. Dokáže zapojit 85 – 90 % všech svalů ve vašem těle a nabízí tak vysoce komplexní a ucelený trénink vhodný pro všechny věkové i fitness kategorie. Kromě toho se jedná o cvičení vhodné pro posílení středu těla, zvýšení flexibility a velké energetické náročnosti – za 30 minut veslování můžete spálit až 300 kcal! Jelikož indoor rowing má nízký dopad na klouby, hodí se skvěle i pro cross training, prevenci zranění a rehabilitace.

6

U indoor rowingu je důležité správné technické provedení. Nehrozí zde nebezpečí zranění?

K osvojení si základů správné techniky bohatě postačí desetiminutová profesionální instruktáž. Je to velmi snadné. Riziko zranění není větší než u jiných typů cvičení a lze jej pohodlně eliminovat právě správnou technikou provádění. Mnoho návštěvníků fitness center ale nemá o této technice povědomí a řada instruktorů nemá ani odpovídající znalosti, aby je poučila. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsme vytvořili program Go Row Indoor. Jeho klíčovým prvkem je právě naučit klienty správné práci na trenažéru, aby si neublížili a aby dané cviky prováděli správně. V opačném případě je cvičení kontraproduktivní.

Zdánlivé drobnosti vytváří ohromné rozdíly. Například změna výšky, v níž se nachází monitor, by měla být tak, abyste jej měli ve výši očí. Pomůže to nastavit postoj, který je komfortní, stabilní a bezpečný. Abyste rukojeť vedli směrem k dolním žebrům a udržovali rovná záda, je třeba soustředit pozornost na postavení a sílu v chodidlech a nohách, ne na ruce. To je také velmi důležité.

3

Lze říci, že indoor rowing je poměrně těžké cvičení. Jak s touto skutečností mají naložit začátečníci?

Znovu opakuji, že podle mého názoru je vše věcí správné techniky. Jakmile si osvojíme její základy, indoor rowing není těžký a může jej vykonávat prakticky kdokoliv. Je to stejné jako s běháním. Když začínáte běhat, postupujete pomalu – osvojujete si správnou techniku, oťukáváte si nový druh a způsob pohybu. Začátečníci nebudou závodit ve sprintech, nebo se hned nepřihlásí na půl maraton. S indoor rowingem je to prakticky totéž.

Co byste nám mohla povědět o programu Go Row Indoor?

Milujeme veslování na vodě, ale víme, že není vždy dostupné. Cílem programu Go Row Indoor je proto nejen veslování zpřístupnit každému, ale i pomoci s osvojením správné techniky provedení, která je stěžejní. Naše průzkumy ukázaly, že návštěvníci fitness center ve skutečnosti pořádně neví, jak by měli na veslovacím trenažéru cvičit. To představuje bariéru, která jim brání to alespoň vyzkoušet. Úkolem programu je prolamovat takové bariéry a ukázat lidem pod profesionálním vedením, že veslování je vlastně velmi jednoduché, když člověk ví, jak na to.

V souvislosti s tím využíváme profesionální veslovací trenažéry prémiové značky MATRIX. Podporujeme rovněž zatraktivnění programu vytvářením dalších podpůrných pomůcek, jako jsou např. nové webové stránky, aplikace, tréninkové plány a další uživatelsky atraktivní vychytávky. Chceme do světa také vypustit různá instruktážní videa. Rádi bychom, aby se veslovací trenažéry staly oblíbeným cvičebním nástrojem, který bude zapojován do běžných cvičení, tréninků a skupinových lekcí, jako účinný kardio i posilovací stroj.

Jak mohou fitness centra koncipovat a poté i nabídnout skupinové lekce indoor rowingu?

Inspirovali jsme se lekcemi indoor rowingu, které provozují v New Yorku, a vytvořili unikátní UK koncept. Ten zahrnuje speciálně koncipované skupinové lekce. 45minutový studiový formát kombinuje dynamickou motivační hudbu s 6 – 8 veslovacími trenažéry. Cílem všech lekcí indoor rowingu je zpřístupnit široké veřejnosti vysoce účinný a efektivní druh cvičení a zprostředkovat jim mimořádnou veslařskou zkušenost, která věrně kopíruje reálný pohyb vykonávaný na vodě.

Rádi vám poradíme
i s vaším fitness

Realizujeme úspěšná fitness centra. Při naší práci vytváříme příjemnou atmosféru s klienty u malých i velkých projektů.